وبسایت آموزشی ققنوس

فایل xml چیست

فرمت فایل XML چیست؟ آموزش ساخت و کار با این فایل ها

فرمت فایل XML چیست؟ آموزش ساخت و کار با این فایل ها

شاید شما با فایلی برخورد کرده باشید که دارای پسوند XML (ایکس ام ال) بوده باشد و برایتان سوال پیش آمده باشد که فایل XML چیست؟ و چه کاربردی دارد؟  XML مخفف Extensible Markup Language است و می تواند اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار دهد و آنها را به سند XML تبدیل کند (قطعات معنی داری که ساختار و سازماندهی اطلاعات را ارائه می دهند). برای اطلاعات بیشتر در این رابطه از شما دعوت می کنیم اداه پست امروز انزل وب را مطالعه بفرمایید.

فایل xml چیست

ایکس ام ال چیست؟ کاربرد XML چیست؟

What Is XML (Extensible Markup Language)?

امروز قصد داریم در مورد اینکه XML مخفف چیست؟ صحبت کنیم. اگر شما به اول حروف عبارت Extensible Markup Language نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که XML شکل خلاصه شده این عبارت و به معنای زبان نشانه گذاری گسترش ‌پذیر می باشد که برای توصیف داده ها از آن استفاده می شود. استاندارد XML یک روش انعطاف پذیر برای ایجاد فرمت های اطلاعاتی و اشتراک گذاری اطلاعات ساختاریافته به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت و شبکه های سازمانی است.

کد XML یک یک فرم رسمی از کنسرسیوم جهانی وب (W3C) استکه شبیه به HTML می باشد. هر دوی XML و HTML حاوی نمادهای نشانه گذارید هستند تا محتوای فایل ها و صفحات را توصیف کنند. کد HTML محتوای یک صفحه وب را نوصیف می کند (که عمدتا متن و عکس است) و تنها چگونگی نمایش و تعامل با آن را توصیف می کند.

XML چیست؟

داده های XML به عنوان خود توصیف یا خود تعریف شناخته می شود و این بدان معناست که ساختار داده ها با داده ها تعبیه شده است بنابراین وقتی که داده ای وارد می شود نیازی به ساخت مجدد ساختار برای ذخیره داده نیست و به صورت پویا درون XML درک می شود. فرمت XML می تواند توسط هر فرد یا گروهی از افراد یا شرکت هایی که می خواهند اطلاعات را به طریقی سازگار به اشتراک بگذارند استفاده می شود. XML در واقع یک زیر مجموع ساده و آسان برای استفاده از زبان نشانه گذاری عمومی شده استاندارد SGML است که یک استاندارد برای ایجاد ساختار اسناد است.

بلوک پایه یک سند XML یک عنصر است که توسط تگ ها تعریف شده است. یک عنصر دارای تگ شروع و تگ پایانی است. تمام عناصر در یک سند XML در یک عنصر خارجی که عنصر روت یا ریشه نامیده می شود قرار دارد. XML همچنین از تو در تو نویسی پشتیبانی می کند. این قابلیت به XML این امکان را می دهد تا از ساختارهای سلسله مراتبی پشتیبانی کنند. نام عناصر محتوای عنصر را توصیف می کند و ساختار ارتباطی بین عناصر را توصیف می کند. در ادامه شما می توانید ساختار درختی فایل XML را برای فروشگاه کتاب مشاهده بفرمایید.

ایکس ام ال چیست؟ کاربرد XML چیست؟

نمونه فایل XML

یک سند XML  به عنوان “Well Formed” در نظر گرفته می شود و این بدان معناست که این کد توسط پارسر یا تجزیه کننده XML قابل خواندن و قابل درک است و این در صورتی است که با مشخصات XML مطبقت داشته باشد، به صورت درستی نشانه گذاری شده باشد و عناصر به صورت مناسبی تو نویسی شده باشند. XML همچنین از تعریف خصوصیات برای توصیف عناصر و کاراکترهای عناصر در تگ شروع یک عنصر پشتیبانی می کند.

اسناد XML می تواند مانند زیر بسیار ساده باشند:

<?xml version=”۱٫۰″ standalone=”yes”?>

<conversation>

<greeting>Hello, world!</greeting>

<response>Stop the planet, I want to get off!</response>

</conversation>

نمونه کدی دیگر را در زیر می توانید مشاهده کنید:

<?xml version=”۱٫۰″ encoding=”UTF-8″?>

<note>

<to>Tove</to>

<from>Jani</from>

<heading>Reminder</heading>

<body>Don’t forget me this weekend!</body>

</note>

اگر نیاز به مثال دیگری دارید می توانید اقدام به دانلود فایل XML که اینجا برای شما قرار داده ایم بکنید.

کاربرد XML چیست؟

کاربرد XML بی حد و حصر است. به عنوان مثال سازندگان کامپیوتر ممکن است یک روش معمول و رایج برای توصیف اطلاعات مربوط به یک محصول کامپیوتر (سرعت پردازنده، اندازه حافظه و غیره) باشد و اطلاعات محصول با کد XML توصیف شود. چنین روش استانداردی از داده های توصیف شده، یک کاربر را قادر می سازد یک ایجنت یا عامل هوشمند را به هر وب سایت سازنده کامپیوتر ارسال کند، اطلاعات را جمع آوری کند و بعد یک مقایسه معتبر را ایجاد کند.

کاربرد XML چیست؟

از XML برای ذخیره و یا انتقال اطلاعات استفاده می شود شما می توانید اطلاعات مورد نظر خود را در یک فایل XML جدا ذخیره کنید و بعد از هر تغییرات فایل XML را جدا از فایل HTML بروزرسانی کنید. XML به کدنویسی جاوا اسکریپت کمی نیاز دارد و به راحتی خوانده می شود و در فایل های اچ تی ام ال نمایش داده می شوند. به دلیل مستقل بودن XML از سخت افزار و نرم افزار شما میتوانید اطلاعات را بین سیستم های متنوع به اشتراک بگذارید و ناسازگاری سیستم عامل ها و سخت افزارها و نرم افزارهای مختلف را از بین ببرید. فید RSS یکی از مثال های رایج فایل مبتنی بر XML است که از آن برای خواندن اخبار و اطلاعات سایت های متفاوت در یک مکان واحد استفاده می شود.

چگونه فایل XML را باز کنیم؟

اگر سوال شما این است که فایل XML با چی باز میشه؟ باید بگوییم که برنامه های زیادی وجود دارند که به کمک آنها می توانید فایل های XML را باز کنید، ساده ترین این برنامه ها نرم افزار نوت پد پیشفرض ویندوز است! برنامه آنلاین Code Beautify Online XML Viewer و برخی برنامه های رایگان مانند Notepad++ ، XML Notepad و حتی برنامه های مشهور ویرایش ایکس ام ال EditiX و Adobe Dreamweaver به شما اجازه باز کردن فایل های XML را می دهند. از آنجا که فایل های XML براساس فایل های متنی هستند و توسط هر ویرایشگر متنی مانند نوت پد ویندوز باز می شوند، بهتر از برنامه های ویرایش XML که در چند خط بالا نام بردیم برای ویرایش بهتر فایل های XML استفاده کنید چونکه این برنامه ها ساختار فایل را درک می کنند و به همین دلیل یک ویرایشگر متن استاندارد برای ویرایش فایل های XML مناسب  نمی باشد.

چگونه فایل XML را باز کنیم؟

تبدیل فرمت فایل XML به فرمت های دیگر

بهترین راه حل برای تبدیل فایل XML به فرمت های دیگر استفاده از ویرایشگرهایی است که در بالا بدانها اشاره کردیم. برنامه هایی که می توانند فایل XML ایجاد کنند به احتمال زیاد می توانند آنها را با فرمت های دیگر نیز ذخیره کنند. اما اگر به دنبال راه حلی سریع هستید می توانید از مبدل آنلاین XML To JSON استفاده کنید. این برنامه به شما اجازه می دهد که با کپی پیست کردن کد XML داخل وب سایت فایل جیسون را دانلود کنید. البته این برنامه تنها کار تبدیل به جیسون را انجام نمی دهد و  می تواند تبدیل فرمت های XML to HTML، XML to CSV، XML to XSD و XML to PDF را هم انجام دهد. مبدل های دیگری نیز وجود دارند که شما برای ساخت فایل XMl می توانید از آنها استفاده کنید برای مثال XLS/XLSX to XML، SQL to XML، CSV to XML و JSON to XML.

تبدیل فرمت فایل XML به فرمت های دیگر

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد اینکه فرمت XML چیست؟ صحبت کردیم و چند برنامه برای ویرایش و باز کردن فایل با پسوند XML به شما معرفی کردیم، چنانچه در مورد پست امروز نظری دارید و یا اینکه نکته ای از قلم افتاده و لحاظ نشده است و یا اینکه برنامه ای برای ویرایش فایل XML می شناسید می توانید در بخش دیدگاه زیر با ما در میان بگذارید.

 منبع : anzalweb.ir

سایت شرط بندی بت اسپات