وبسایت آموزشی ققنوس

آموزش مخفی کردن فایل‌های شخصی در انواع سیستم عامل

اگر فایل‌های شخصی و مهمی در دستگاه‌های هوشمند خود دارید، می‌توانید برای مخفی کردن آن‌ها در سیستم عامل‌های مختلف از راهکارهای ارائه شده در این مقاله بهره ببرید.

293
هر کاربر فایل‌های کاملا شخصی و مهمی دارد که به منظور دسترسی نداشتن افراد متفرقه به آن‌ها، باید اقدامی برای مخفی کردن فایل‌های یاد شده انجام دهد. در این مقاله به معرفی راهکارهای مختلف مخفی کردن فایل‌های شخصی کاربران در سیستم عامل اندروید، iOS، ویندوز ۱۰، macOS و لینوکس خواهیم پرداخت. در این صورت حتی اگر کودکان یا افراد غریبه به دستگاه مورد استفاده‌ی شما دسترسی داشته باشند، قادر به مشاهده‌ی فایل‌های شخصی و سری شما نخواهند بود. زومیت را همراهی کنید.

قبل از شروع بخش آموزشی مقاله‌ی جاری، ذکر این نکته ضروری است که اگرچه انجام راهکارهای ارائه شده در این مقاله بخشی از حریم خصوصی کاربران را از دسترسی اشخاص متفرقه حفظ می‌کند، اما به منظور محافظت بیش‌تر از فایل‌های خود در مقابل افراد متخصص یا هکرها، باید از راهکارها و ابزارهای دیگری مانند BitLocker در ویندوز و غیره بهره ببرید.
سیستم عامل اندروید

بیش‌تر فایل‌های کاربران در گوشی هوشمند به تصاویر و ویدیوهای خصوصی ختم می‌شوند. فایل‌های دیگر کاربران به احتمال زیاد در فضای ابری ذخیره می‌شوند. به منظور مخفی کردن یک تصویر در نرم‌افزار گوگل فوتوز سیستم عامل اندروید، پس از انتخاب آن باید دکمه‌ی سه نقطه‌ی عمودی معرف منو را لمس کنید و روی گزینه‌ی Archive ضربه بزنید. اگرچه تصویر آرشیو شده هنوز قابل استخراج از بایگانی است اما حداقل عکس‌های خصوصی کاربر را از دسترسی داشتن مرورگر فایل موجود در سیستم عامل محافظت می‌کند.

در صورتی که دارنده‌ی گوشی هوشمند یا تبلت سامسونگ هستید، نرم‌افزار پیش‌فرض Gallery موجود در دستگاه بهتر از سایر نرم‌افزارهای متفرقه می‌تواند از تصاویر و ویدیوهای شخصی کاربران به طور کاملا ایمن محافظت کند. برای این منظور باید پس از انتخاب تصاویر یا ویدیوهای مورد نظر خود را که قصد مخفی کردن آن را دارید، دکمه‌ی منویی به شکل سه نقطه‌ی عمودی را لمس کنید. سپس باید گزینه‌ی Move to Secure Folder بزنید و رمز پوشه‌ی مورد نظر را وارد کنید تا محتوای شما به داخل آن منتقل شود. هیچ شخصی بدون داشتن رمز عبور ویژه‌ی پوشه‌ی ایمن (Secure Folder)، نمی‌تواند به آن ورود کند.
مقاله مرتبط:

آموزش فلش فکتوری ایمج اندروید

دارندگان تبلت یا گوشی هوشمند هواوی هم باید پس از قرار دادن تصویر یا ویدیوی مورد نظر در حالت انتخاب، روی دکمه‌ی سه نقطه‌ی عمودی تحت عنوان More که در بخش پایینی و سمت راست صفحه قرار دارد، ضربه زده و گزینه‌ی Move to Safe را لمس کنند. در صورت فعال نبودن قابلیت گاو صندوق یا Safe، باید دکمه‌ی ENABLE موجود در کادر محاوره‌ای ظاهر شده را لمس کنید. در نهایت بعد از انتخاب حافظه‌ی مورد نظر برای استفاده به عنوان گاو صندوق، باید رمز عبور جدیدی متشکل از ۶ تا ۱۶ کاراکتر ترکیب شده از اعداد و حروف را به سیستم معرفی کرده و روی دکمه‌ی DONE ضربه بزنید تا داده‌ی مورد نظر به فایل امن منتقل شود.

برای مخفی کردن و ایمن‌سازی فایل‌هایی که اندکی بیش‌تر برای شما اهمیت دارند، می‌توانید از نرم‌افزار Keepsafe بهره ببرید. نرم‌افزار یاد شده اقدام به ایجاد یک گاو صندوق دیجیتالی محافظت شده با رمز عبور در گوشی هوشمند کاربر می‌کند تا تصاویر و ویدیوهای خصوصی کاملا ایمن باقی بمانند. خارج کردن و انتقال فایل‌های خصوصی به درون گاو صندوق بسیار ساده است و هر کاربر می‌تواند بدون کمک گرفتن از افراد متخصص، این کار را انجام دهد.

مخفی کردن فایل در سیستم عامل

از دیگر ابزارهای با ارزشی که می‌توان به آن اشاره کرد، Vaulty نام دارد. نرم‌افزار Vaulty کارکردی مشابه با Keepsafe دارد، اما انتقال فایل‌ها به درون آن یا خارج کردن فایل‌ها بسیار ساده‌تر از Keepsafe است. به خاطر داشته باشید که اگر در حال استفاده از نرم‌افزار Google Photos به عنوان گالری هستید، باید اقدام به حذف فایل‌های اصلی (Original) تصاویر و ویدیوهای خود بکنید. در غیر این صورت آن‌ها فقط از فضای ابری نمایش داده خواهند شد.

مخفی کردن فایل در سیستم عامل

نرم‌افزار دیگری که برای محافظت از فایل‌ها در سیستم عامل اندروید گوگل می‌توان از آن بهره برد، File Hide Expert نام دارد. نرم‌افزار یاد شده از همه نوع فایل تصویری پشتیبانی می‌کند و استفاده از آن بسیار ساده است. نرم‌افزار File Hide Expert به ساختار فایلی و پوشه‌ای گوشی هوشمند دسترسی پیدا می‌کند و امکان انتخاب فایل‌هایی که قصد مخفی کردن آن‌ها را دارید به کاربر می‌دهد. رابط کاربری نرم‌افزار یاد شده بسیار ابتدایی و ساده است؛ اما در صورتی که خواستار مخفی کردن هر نوع فایلی هستید، استفاده از آن گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

آخرین گزینه برای مخفی کردن فایل‌های شخصی ترفند خاصی است که در نرم‌افزار مدیریت فایلی مانند ES File Explorer قابل اجرا است. برای این منظور، باید داخل هر پوشه‌ای که تمایلی به ظاهر شدن تصاویر داخل آن در مرورگر فایل پیش‌فرض گوشی هوشمند مبتنی‌ بر اندروید ندارید، یک فایل متنی با عنوان nomedia. ایجاد کنید. البته با انجام ترفند یاد شده، تصاویر موجود در پوشه‌ی مورد نظر فقط در نرم‌افزار گالری پیش‌فرض سیستم عامل اندروید قابل نمایش نخواهند بود. به‌واقع هنوز می‌توان با استفاده از نرم‌افزار مدیریت فایل ES File Explorer به تصاویر خصوصی دست یافت. اگرچه ترفند یاد شده راهکاری نسبتا پر زحمت و پرخطر است، اما می‌تواند برای برخی از کاربران مناسب باشد.
سیستم عامل iOS

بدون شک سیستم فایل iOS بسیار محافظه‌کارانه و محدودتر از سیستم عامل اندروید است؛ بنابراین بسیار بعید است که فایل‌های متفرقه‌ای به جز تصاویر و ویدیو را به صورت پراکنده در داخل سیستم عامل اپل مشاهده کنید. نرم‌افزار Files جدید اپل فایل‌های درایو آی‌کلاد کاربران را به صورت مجزا نمایش می‌دهد؛ اما متاسفانه هیچ گزینه‌ای برای مخفی کردن آن‌ها وجود ندارد.

مخفی کردن فایل در سیستم عامل

با این حال هنوز می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار Photos سیستم عامل iOS، اقدام به مخفی کردن تصاویر و ویدیوهای شخصی خود بکنید تا از چشمان افراد کنجکاو دور باشند. فایلی را که قصد مخفی کردن آن را دارید باز کرده و در ادامه روی دکمه‌ی هم‌رسانی (Share) واقع در گوشه‌ی پایینی سمت چپ ضربه بزنید. در نهایت بعد از لمس گزینه‌ی Hide، فایل تصویری مورد نظر از بخش‌های Years ،Moments و Collections حذف خواهد شد. با این حال، هنوز هم اشخاص متفرقه در صورت دستیابی به گوشی اپل کاربر می‌توانند با مراجعه به پوشه‌ی Hidden album در بخش Albums نرم‌افزار فوتوز، فایل‌های خصوصی را مشاهده کنند؛ بنابراین در این روش امنیت به طور کامل برقرار نخواهد بود.

در بخش سیستم عامل اندروید مقاله‌ی جاری، شیوه‌ی مخفی کردن تصاویر و ویدیو در گوگل فوتوز به طور کامل شرح داده شد. انجام این کار در سیستم عامل iOS اپل هم فرآیند مشابهی دارد. ابتدا باید روی یک یا چند فایل را به صورت مجزا چند ثانیه لمس کنید تا در حالت انتخاب قرار بگیرد؛ سپس باید دکمه‌ی سه نقطه‌ی افقی منو را لمس کنید و گزینه‌ی Archive را بزنید. انجام این کار فقط باعث مخفی شدن تصاویر یا کلیپ‌های ویدیویی از صفحه‌ی اول نرم‌افزار خواهد شد؛ بنابراین هنوز هم می‌توان با ورود به بخش Archive موجود در منو به آن‌ها دسترسی داشت. به علاوه این‌که، فایل‌های آرشیو شده در بخش Albums و محیط جستجو قابل مشاهده خواهند بود.

سایت شرط بندی بت اسپات