وبسایت آموزشی ققنوس

رفلاکس معده چیست؟ ۹ راه پیشگیری از رفلاکس معده

 

علل ایجاد رفلاکس معده, راه های جلوگیری از رفلاکس معده, رفلاکس معده چیست

پیشگیری از رفلاکس معده آسان است

 

چند توصیه برای پیشگیری از ریفلاکس اسید معده

رفلاکس معده، یکی از عارضه هایی است که ممکن است برای برخی از افراد به وجود بیاید و در صورتی که چندین بار رخ دهد، باعث سوزش در ناحیه مری خواهد شد. عوامل مختلفی برای به وجود آمدن رفلاکس وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد، و خواهیم گفت که با چه روش هایی می توانید از بروز رفلاکس جلوگیری کنید.

رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس، هنگامی رخ می دهد که مقداری از شیره ی معده، از مری بالا بیاید و حتی در برخی مواقع آنقدر شدید رخ می دهد که ممکن است شیره ی معده تا دهان نیز برسد. شاید برای برخی از افراد سوال پیش آمده باشد که برای چه هنگام رفلاکس معده، سوزش ایجاد می شود؟ پاسخ دادن به این پرسش، بسیار ساده است. شیره معده از هیدرو کلریک اسید تشکیل شده است که یکی از قوی ترین اسید های موجود در جهان است.

 

هیدرو کلریک اسید، با وجود اینکه اسیدی بسیار قوی و خورنده است، اما نمی تواند به معده آسیب برساند. دلیل این موضوع، وجود پوششی قلیایی شده و ژلاتینی بر روی دیواره معده است که از تماس اسید با دیواره معده جلوگیری می کند. البته در مواردی مشاهده می شود که محیط معده اسیدی تر می شود، و حتی پوشش قلیایی نیز از بین می رود و اسید با دیواره معده در طولانی مدت تماس پیدا می کند. این پدیده، باعث ایجاد زخم معده می شود.

 

مری، حلق و دهان انسان، برخلاف معده، دارای پوشش قلیایی نیستند که از آنها در برابر اسید معده و خورندگی آن حفاظت کند، در نتیجه هنگامی که پدیده رفلاکس اتفاق می افتد، این نواحی دچار سوزش می شوند.

 

علل ایجاد رفلاکس معده

 

پیشگیری از رفلاکس معده, راههای پیشگیری از رفلاکس معده, رفلاکس معده

ترک مصرف الکل برای پیشگیری از رفلاکس معده بسیار موثر است

 

رفلاکس، پدیده ای است که ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. به طور کلی، هنگامی که اسفنکتر موجود در ناحیه بین معده و مری، کامل بسته نشود، شیره معده به سمت بالا و مری حرکت می کند و حتی مشاهده شده است که در برخی مواقع، شیره معده تا حلق و دهان نیز بالا می آید.

 

عوامل ایجاد رفلاکس عبارت اند از:

• مصرف موادی مانند پیاز، غذاهای حاوی فلفل، میوه های ترش، سس کچاپ و…

• مصرف دخانیات

• استرس و فشار های روانی

• چاقی

• مصرف بیش از اندازه نوشابه های گاز دار

• دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن

• پر خوری

• مصرف بیش از اندازه کافئین

 

راههای پیشگیری از رفلاکس معده

برای اینکه از رفلاکس معده پیشگیری کنید، راه بسیار سختی در پیش ندارید. در ادامه این مطلب، راه های پیشگیری از رفلاکس معده را به شما معرفی خواهیم کرد و به بررسی آنها می پردازیم.

 

دراز نکشیدن بلافاصله پس از مصرف غذا

بعد از اینکه غذا خوردید، نباید بلافاصله دراز بکشید، زیرا این امر می تواند باعث ورود شیره معده به مری شود و رفلاکس ایجاد شود. بسیاری از افراد به دلیل دراز کشیدن بلافاصله بعد از وعده های غذایی دچار رفلاکس می شوند. در نتیجه، قبل از دراز کشیدن و خوابیدن بعد از غذا، به مدت دو یا سه ساعت صبر کنید تا فرایند گوارش غذا در معده پایان یابد.

 

نخوردن بیش از اندازه مواد غذایی ترش از راههای پیشگیری از رفلاکس معده

 

راههای پیشگیری از رفلاکس معده, رفلاکس معده, جلوگیری از رفلاکس معده

برای پیشگیری از رفلاکس معده مواد غذایی ترش کمتری مصرف کنید

 

مواد غذایی که ترش هستند، اسیدیته بالایی دارند. علت احساس مزه ترش در دهان، وجود اسید های خوراکی است. این اسید ها، ضعیف هستند و خورندگی آنها به اندازه ای نیست که به بدن آسیب بزنند، اما هنگامی که وارد معده می شوند، با اسید معده ترکیب می شوند و محیط معده را اسیدی تر می کنند. این پدیده، می تواند باعث ایجاد رفلاکس و یا حتی زخم معده شود.

 

مصرف به اندازه خوراکی های ترش مزه، می تواند به گوارش غذا کمک کند، اما اگر بیش از حد مصرف شوند، ممکن است که رفلاکس شیره معده به وجود بیاید.

 

کاهش مصرف نوشابه های گازدار از راههای پیشگیری از رفلاکس معده

نوشابه های گازدار، می توانند به خاطر گازی که در خود دارند، باعث افزایش احتمال رفلاکس شیره معده بشوند. یکی از علت های این مورد، افزایش فشار در معده در اثر وارد شدن گاز های موجود در نوشابه است. در بیشتر نوشابه ها، یکی از ترکیب های موجود در گاز آنها کربن دی اکسید است. کربن دی اکسید، در صورتی که در آب حل شود، باعث اسیدی تر شدن محیط می شود. در نتیجه مصرف بیش از اندازه نوشابه های گازدار ممکن است سبب رفلاکس معده شود.

 

ننوشیدن الکل از راههای پیشگیری از رفلاکس معده

اکثر افرادی که به الکل اعتیاد دارند، در دفعات متوالی دچار برگشت اسید معده یا همان رفلاکس می شوند. الکل، یکی از محرک هایی است که می تواند باعث به وجود آمدن پدیده رفلاکس معده شود. افرادی که الکل مصرف می کنند، می توانند با ترک الکل، از رفلاکس پیشگیری کنند و دیگر به آن دچار نشوند.

پیشنهاد ویژه
  • خدمات خانه و خانواده,تصفیه آب و هوابهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه
  • خدمات خانه و خانواده,تصفیه آب و هواکامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا
  • بیش فعالی,مشاوره کودک,اختلال در یادگیری کودکمرز دخالت خانواده در یادگیری کودکان

 

جلوگیری از پرخوری و مصرف غذا به اندازه کافی

هنگامی که افراد بیش از اندازه غذا می خورند، تمام حجم معده اشغال خواهد شد و در نتیجه، شرایطی به وجود خواهد آمد که باعث ایجاد رفلاکس می شود. با مصرف غذا به اندازه کافی، می توانید از بروز رفلاکس پیشگیری کنید.

 

حفظ وزن مناسب از راههای پیشگیری از رفلاکس معده

چاقی، یکی از بزرگترین معضلاتی است که امروزه دامان بسیاری از افراد هر جامعه ای را گرفته است. چاقی می تواند به دلایل مختلفی مانند پرخوری، ورزش نکردن و… به وجود بیاید. البته در برخی از افراد، چاقی می تواند ارثی باشد. چاقی می تواند باعث سکته مغزی، توقف تنفس در هنگام خواب، فشار خون بالا، ایجاد بیماری هایی مانند کبد چرب و… شود. یکی از مهمترین عارضه هایی که برای افراد چاق به وجود می آید، رفلاکس معده است.

با ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب، می توان به وزن مناسب دست پیدا کرد. در نتیجه، از ایجاد شدن رفلاکس جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

نپوشیدن لباس های تنگ

لباس های تنگ، نه تنها باعث می شوند که فرد احساس راحتی نداشته باشد، بلکه از طرفی دیگر، می تواند احتمال برگشت اسید معده یا رفلاکس را افزایش دهد. هنگامی که لباس تنگ می پوشید، فشار بر روی اندام های درونی بدن از جمله معده، افزایش پیدا می کند و ممکن است که این فشار، باعث ایجاد پدیده رفلاکس شود.

با پوشیدن لباس های مناسب، می توان فشاری که بر روی معده وارد می شود را کمتر کرد و در نتیجه احتمال ایجاد شدن رفلاکس بسیار پایین خواهد آمد.

 

ترک کردن سیگار و دخانیات از راههای پیشگیری از رفلاکس معده

 

علل ایجاد رفلاکس معده, راه های جلوگیری از رفلاکس معده, رفلاکس معده چیست

ترک دخانیات یکی از راه های پیشگیری از رفلاکس معده است

 

سیگار، می تواند احتمال به وجود آمدن رفلاکس شیره ی معده را افزایش دهد. علاوه بر سیگار، دخانیات دیگری نیز هستند که می توانند باعث رفلاکس معده شوند. مصرف قلیان نیز می تواند باعث ایجاد رفلاکس معده شود.

 

ترک کردن سیگار و قلیان، یکی از راه های پیشگیری از به وجود آمدن رفلاکس های بیشتر است. مصرف سیگار و قلیان علاوه بر اینکه باعث افزایش احتمال ایجاد رفلاکس می شود، مضرات بسیار بیشتری دارند و به طور کلی، باید از مصرف آنها خودداری کنید یا در صورت مصرف، آنها را ترک کنید.

 

کاهش مصرف خوراکی های تند و دارای فلفل

فلفل، یکی دیگر از موادی است که به شدت تحریک کننده است و می تواند معده انسان را به هم بریزد. غذاهای بسیار تند، به علت داشتن فلفل فراوان می توانند  احتمال ایجاد رفلاکس معده را به شدت افزایش دهند. در صورتی که به غذاهای تند علاقه دارید و آنها را در بیشتر مواقع مصرف می کنید، دقت کنید که مصرف بیش از اندازه این نوع از غذا ها می تواند باعث برگشت اسید معده و سوزش در ناحیه مری شود.

افرادی که فلفل قرمز بیش از اندازه مصرف می کنند، در بیشتر مواقع دچار رفلاکس معده می شوند.

سایت شرط بندی بت اسپات