وبسایت آموزشی ققنوس

شناسه حساب بانکی شبا

شناسه حساب بانکی ایران یا شبا چیست؟

شناسه حساب بانکی ایران یا شبا و راه های پیدا کردن شماره شبا بانک

شناسه حساب بانکی شبا

شبا چیست؟

شِبا مخفف شناسه حساب بانکی ایران است. شبا یک استاندارد ملی است که در چارچوب استاندارد جهانی IBAN و با هدف یکپارچه سازی حساب‌های بانکی تعریف شده‌است. بانک‌ها از شیوه‌های متفاوتی برای شماره‌گذاری حساب‌های مشتریانشان استفاده می‌کنند، و به همین دلیل انتقال پول بین بانکهای گوناگون، دردسرساز خواهد شد. برای جابجایی پول بین بانکی به یک فرمت یکپارچه نیاز است. هر حساب بانکی دارای یک شناسه یکتاست که در ایران با نام «شناسه حساب بانکی ایران» یا به‌طور اختصار «شِبا» شناخته می‌شود. این شماره در ایران با IR شروع شده و پس از آن ۲۴ رقم دیگر قرار می‌گیرد.

شبا به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با استاندارد ISO 13616 تعریف و تبیین شده‌است و برای نخستین بار در سایت بانک ملی ایران اجرا و عمومی شد. در تمام سامانه‌های پرداخت بین بانکی منحصراً از این نوع شماره حساب استفاده می‌شود. هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره حساب شبا می‌باشد.

مزایای شبا

شبا یک شماره ی استاندارد بوده و جایگزین شماره حساب های فعلی نمی شود ، بلکه تنها به عنوان یک شماره در کنار آن ها قرار می گیرد.

شبا برای انواع حساب ها مانند: جاری، سپرده، تسهیلات و نظایر آن می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که میتوان برای هر حسابی یک شبا ی مخصوص به آن حساب دریافت کرد.

 

شبا راه ساده انتقال پول

تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی درون شبا نیز وجود دارد. با در اختیار داشتن شماره شبا می توان وجه مورد نظر  را به شبا منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کرد، بدون این که نگران سایر جزئیات حساب بود.

 

شبا حاوی تمام داده های بانکی مورد نیاز برای انتقال است

برای حواله هایی که توسط شبا صورت می گیرد، نیازی به کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و سایر اطلاعات بانکی و نیز درگیری با کدهای مختلف و گوناگون نیست، زیرا تمامی این داده ها در شبا وجود دارد .

 

شبا عاری از هرگونه اشتباه

سهل انگاری و یا اشتباه در ورود شبا نگرانی چندانی ندارد؛ سامانه های بانکی از اشتباه مشتری در اعلام شبا و یا نیز اشتباه متصدی بانک در ورود اطلاعات شبا آگاه شده و بلافاصله آن را گزارش می کنند؛ به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از شبا را به اشتباه وارد کنند، سیستم با کنترل محتوای شبا به او اعلام می کند که اشتباهی رخ داده است و باید شبا ی وارد شده مجددا کنترل شود .

این ساز و کار شبا امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب های دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد .

 

شبا پایه و اساس سامانه های الکترونیکی کشور”ساتنا و پایا”

انتقال پول بصورت الکترونیکی از هر حساب بانکی در هر یک از بانک ها، به حساب دیگری در دیگر بانک ها، با پیاده سازی سامانه تسویه ناخالص آنی “ساتنا” و سامانه پایاپای الکترونیک “پایا” در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر شده است که شبا پایه واساسی برای سامانه های حواله الکترونیکی کشور ساتنا و پایا بوده و این سامانه های حواله الکترونیکی بر اساس شبا فعالیت می نمایند، بنابراین دانستن شبا حساب برای انجام حواله بین بانک ها برای همه مشتریان بانک ها یک ضرورت است.

نکاتی در مورد شماره‌ی شبا

  1. شبا جایگزین شماره حساب اصلی نمی‌شود.
  2. هر شماره‌ی حساب یک شبای واحد دارد.
  3. شبا تاریخ انقضا ندارد.
  4. با داشتن شبا می‌توان بدون داشتن دیگر اطلاعات مربوط به یک حساب، از قبیل نام بانک، شماره‌ی حساب، نوع حساب و …، به حساب پول واریز کرد.
  5. امکان دریافت شماره‌ی شبا برای انواع مختلف حساب، شامل تمام حساب‌های حقیقی و حقوقی مانند حساب جاری، پسرده، تسهیلات و …، وجود دارد.
  6. برای استفاده از خدمات سانتا و پایا داشتن شماره‌ی شبا ضروری است، چرا که این خدمات بر اساس شبا فعالیت می‌کنند.
  7. برای دریافت دستگاه کارت‌خوان و یا راه‌اندازی یک درگاه الکترونیک ارائه‌ی شماره‌ی شبا ضروری است.
  8. شماره‌ی شبا از ۲۴ رقم تشکیل شده است. این شماره شامل یک عدد دو رقمی در ابتدا، پنج عدد چهار رقمی در میانه و یک عدد دو رقمی در انتها می‌باشد. علاوه بر ایندر سمت چپ شماره‌ی شبا کد کشور مورد استفاده با استفاده از حروف انگلیسی مشاهده می‌شود.
  9. برخلاف شماره‌ی کارت بانکی، ارائه‌ی شبای حساب به دیگران به هیچ‌وجه ریسک مخاطره را برای حساب بالا نمی‌برد.

شکل و محتوا شماره شبا

يک شبا به صورت زير ديده مي شود :

۲۷ ۰۱۷۰ ۰۰۰۰ ۰۰۱۰ ۰۳۲۴ ۲۰۰۰ ۰۱

همانگونه که مشاهده مي شود ، شبا از دو قسمت دو رقمي و پنج قسمت چهار رقمي تشکيل مي شود که اين قسمت ها با يک فاصله از هم جدا شده اند .

نوزده رقم سمت راست شبا شباهت زيادي به شماره حساب داخلي بانک ها داشته و در واقع از آن ساخته مي شود .

ساير ارقام شامل انواع حساب ، کد بانک و ارقام کنترل کننده ي صحت ( Chek Digit ) شبا هستند .

شبای بین‌المللی

از شبای بین‌المللی برای انجام معاملات برون‌مرزی استفاده می‌شود. در حال حاضر بسیاری از کشورها از استاندارد IBAN به عنوان استاندارد شماره‌ی حساب بانکی استفاده می‌کنند. IBAN مخفف عبارت «International Bank Account Number» است و در واقع شناسه‌ای است که به صورت یکتا برای یک حساب خاص در یک بانک در یک کشور خاص در نظر گرفته می‌شود. شبای بین‌المللی در ایران با اضافه کردن IR به شبای داخلی ساخته می‌گردد.

تفاوت شماره‌ حساب، شماره‌ شبا و شماره‌ کارت چیست؟

شماره حساب، شماره شناسایی حساب افراد در بانک صاحب حساب است و برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک کاربرد دارد. تمامی حساب‌ها شامل حقوقی و حقیقی و اعم از سپرده سرمایه‌گذاری و جاری یک شماره حساب دارند.

شماره شبا نیز به تعریف ساده، هر شماره حساب یک شماره‌ شبا یکتا دارد که برای انتقال وجه بین بانکی استفاده می‌شود.

معمولا به حساب‌های جاری و حقوقی کارت تعلق نمی‌گیرد و تنها برای حساب های سپرده کوتاه مدت شخصی کارت صادر می‌شود. شماره کارت نیز در سیستم بانکی ایران یکتا است و می‌توان برای جابجایی بین بانکی از آن نیز استفاده کرد. شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره حساب و شبا منقضی نمی‌شوند.

 

نکته امنیتی در مورد شبا

ارائه‌ شماره‌ شبا به دیگران، امنیت حساب شما را به خطر نمی اندازد اما به دلیل اینکه شماره‌ کارت، برای خرید اینترنتی استفاده می‌شود، ارسال آن به دیگران از نظر امنیتی درست نیست.

دریافت شبای بانک‌های مختلف

مطابق با دستور العمل بانک مرکزي بانک ها مکلف هستند شبا ي تمامي حساب هاي مشريان خود را محاسبه و در اختيار آنها قرار دهند .

شما هم مي توانيد با مراجعه به شعبه ، وب سايت اينترنتي يا خود پردازهاي بانک خود ، شباي حساب يا حسابهاي خود ار دريافت کنيد .

با کلیک بر روی نام بانکی که در آن حساب دارید و با داشتن شماره‌ی حساب خود می‌توانید شبای مرتبط با حسابتان را دریافت کنید.

 

دریافت شبا از بانک ملی

دریافت شبای بانک ملت

دریافت شبای بانک کشاورزی

دریافت شبای بانک اقتصاد نوین

دریافت شبای بانک پارسیان

دریافت شبای بانک پاسارگاد

دریافت شبای بانک تجارت

دریافت شبای بانک سپه

دریافت شبای بانک سامان

دریافت شبای بانک صادرات

دریافت شبای بانک سرمایه

دریافت شبای بانک گردشگری

دریافت شبای بانک سینا

دریافت شبای بانک قرض‌الحسنه رسالت

دریافت شبای بانک رفاه کارگران

دریافت شبای بانک صنعت و معدن

دریافت شبای بانک دی

دریافت شبای بانک توسعه‌ی تعاون

دریافت شبای بانک ایران‌ زمین

دریافت شبای بانک انصار

دریافت شبای بانک آینده

دریافت شبای بانک کارآفرین

دریافت شبای بانک شهر

دریافت شبای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

دریافت شبای بانک بانک توسعه صادرات

دریافت شبا از بانک مرکزی

 

این مطلب جامع در مورد شماره شبا ، مزیت های شماره شبا و چگونگی به دست آوردن شماره شبا تهیه شده است.امیدواریم مورد استفاده قرار بگیرد.در صورت هر گونه سوال از طریق نظرات در ارتباط باشید.

سایت شرط بندی بت اسپات