وبسایت آموزشی ققنوس

راهنمای خرید سی پی یو – cpu

سی پی یو مخفف کلمات Central-Processing-Unit به معنای واحد پردازش مرکزی می باشد. پردازنده ها تنها به سی پی یو های کامپیوتر محدود نمی شود بلکه هر نوع ریز پردازنده ای در هر نوع دستگاه الکترونیکی به عنوان واحد پردازشگر مرکزی نقش ایفا کند در حکم سی پی یو می باشد. انواع سی پی یو ها در واقع تمامی دستورات داده شده بوسیله نرم‌افزارها را با استفاده از عملکردهای منطقی، محاسبه و پردازش می‌کند. یا به عبارتی مغز کامپیوتر CPU می باشد.

تقریبا تمام کارهایی که کامپیوتر شما انجام می‌دهد، تحت تاثیر قدرت پردازنده است. بنابراین اگر آن را درست انتخاب نکنید، باید با وقفه‌‌های (Lag) پی‌درپی سروکله بزنید. متاسفانه قدرت یک پردازنده با پولی که برای آن پرداخت می‌کنید، نسبت مستقیم دارد. پردازنده‌های گران‌تر معمولا قدرت بیشتری دارند. به همین دلیل کاربران معمولا به سراغ مدل‌های گران‌تر می‌روند.

اما نگران نباشید؛ از یک طرف تمام کاربران به بیشترین قدرت سخت‌افزاری روز نیاز ندارند، و از طرف دیگر تولیدکننده‌ها محصولات خود را با نیاز اقشار مختلف تطبیق می‌دهند. یعنی برای هر کاربری با هر میزان بودجه و سطح نیازی، یک پردازنده‌ی مناسب وجود دارد.

شناسایی نیازهایتان اولین قدم برای خرید یک سی پی یو مناسب است.

پردازنده مرکزی (CPU) از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر است

cpu اینتل بهتره یا amd :

در بازار پردازنده‌های مرکزی در حال حاضر دو پردازنده اینتل(Intel) و ای‌ام‌دی(AMD) با یکدیگر بر سر رقابت هستند و همه ساله از نسل جدید پردازنده‌های پر قدرت خود رونمایی می‌کنند. اگر تعصب خاصی روی یکی از این دو برند داشته باشید که خوب تکلیف از همین حالا مشخص است و کافی است یکی از این برندها را انتخاب کرده و سپس به کمک سایر معیارهایی که در ادامه معرفی می‌کنم، یکی از CPU های مناسب برند مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اما اگر طرفدار دو آتشه‌ی این برندها نیستید و صرفا در انتخاب یکی از این دو مردد هستید، باید بدانید که در یک دو راهی سخت قرار دارید. هر یک از این دو برند برای خود دارای مزایا و معایبی هستند که باید بر اساس آنها برند مورد نظر را انتخاب کنید. به عنوان نمونه اگر از نظر اقتصادی برای شما قیمت CPU در اولویت قرار داشته باشد باید بدانید که AMD به مراتب نسبت به اینتل دارای قیمت پایین‌تری است و مناسب کسانی خواهد بود که به دنبال خرید یک cpu اقتصادی هستند.

همانطور که می‌دانید شرکت AMD نیز در زمینه تولید کارت گرافیک نیز فعالیت دارد. به همین دلیل انتخاب AMD از یک نظر برای کسانی که به دنبال خرید یه سیستم ارزان قیمت هستند گزینه بهتری است. چرا که از نظر اقتصادی نیاز به پرداخت هزینه بالاتر برای خرید کارت گرافیک نیستند و در صورت استفاده همزمان cpu و کارت گرافیک AMD شاهد عملکرد بهتری در سیستم خود خواهید بود.

سی پی یو مخفف کلمات Central-Processing-Unit به معنای واحد پردازش مرکزی می باشد

CPU چند هسته‌ای مناسب است؟

با به وجود آمدن مفهوم هسته در پردازنده یک دگرگونی بزرگ در انتخاب پردازنده‌های مرکزی به وجود آمد. هر پردازنده بسته به نوع خود می‌تواند دارای چندین هسته موازی باشد که هر یک از این هسته‌ها درون پردازنده به صورت موازی قرار گرفته و هر یک نیز بخشی از یک وظیفه پردازش را به صورت موازی بر عهده می‌گیرند.

یعنی وقتی در حال استفاده از یک نرم افزار گرافیکی هستید هر یک از هسته‌ها بخشی از اجرای این نرم افزار را به عهده گرفته و در موازات هم کار پردازش را انجام می‌دهند. در حالی که پیش از به وجود آمدن هسته در CPU، کلیه پردازش ها در یک هسته انجام می‌گرفت که برای سنجش میزان مناسب بود یک هسته از ملاکی با عنوان فرکانس استفاده میشد. به عنوان نمونه می‌گفتیم که یک پردازنده ۳٫۸ گیگاهرتزی از یک پردازنده ۲٫۸ گیگاهرتزی بهتر است.

دو غول پردازنده مرکزی هر یک رویکرد جدایی را از این نظر برای cpu در پیش گرفته‌اند. اینتل سعی کرده است که با تمرکز بر روی بهینه کردن اجرای دستورات قدرت cpu را در نسل‌های جدید بالاتر ببرد. اما در مقابل AMD سعی کرده که فقط روی بالاتر بردن تعداد هسته تمرکز کند. با این تفاسیر می توان گفت که رویکردی که اینتل در پیش گرفته است مناسب‌تر است. چرا که تمرکز روی بهینه سازی آن است و از سوی دیگر نیز بر اساس امتیازاتی که دریافت کرده و تست‌هایی که صورت گرفته نیز همینطور بوده است.

حتما وقتی می‌خواهید برای خرید cpu مناسب راهی یک فروشگاه شوید با مفاهیمی مثل core i3، core i5، core i7 یا amd a4، a6، a8 و… رو به رو خواهید شد. هر یک از این نام‌ها نشان دهنده تعداد هسته یک پردازنده هستند. cire i که از نامش مشخص است مربوط به شرکت اینتل است و A نیز مربوط به شرکت AMD هست. حال برای تشخیص تعداد هسته کافی است که به عدد آخر هر کدام توجه کنید. به عنوان نمونه یک cpu core i5 مربوط به شرکت اینتل با ۵ هسته است و یک cpu AMD a8 مربوط به شرکت AMD با ۸ هسته است.

راهنمای خرید cpu

Cache یا حافظه نهان پردازنده (سی پی یو):

کش در کامپیوتر اصطلاحی است که در مورد برخی قطعات مثل‌هارد و سی‌پی‌یو بکار می‌رود پس اول به سراغ خود اصطلاح Cache می‌روم تا ببینیم این فناوری چه می‌کند.

کش معمولا در زیر مجموعه حافظه‌ها قرار می‌گیرد و کاربرد اصلی آن هم افزایش سرعت سیستم است بطوری‌که قیمت آن همچنان قابل قبول باشد. این فناوری پلی است بین یک منطقه اطلاعات بزرگ با سرعت پایین و محلی که این اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و حالا می‌توانیم بگوئیم کش چیست.

وقتی اطلاعات از روی‌هارد‌دیسک یا رم فراخوانده می‌شوند این اطلاعات قبل از این‌که به مقصد اصلی برسند در نقطه‌ای ذخیره می‌شوند که به این نقطه کش می‌گوییم. سرعت انتقال اطلاعات از کش بالاتر از رم و‌ هارد است و بخشی که نیاز به اطلاعات دارد می‌تواند با سرعت بیشتری به آن‌ها دسترسی پیدا کند و در همین فاصله داده‌های دیگر را فرا بخواند یا آن‌ها را به خروجی‌ها منتقل کند.

وقتی اطلاعات از روی رم فراخوانده میشوند ۶۰ نانوثانیه (یک ثانیه تقسیم بر ۶۰ میلیارد) طول می‌کشد تا این اطلاعات در دسترس قرار بگیرند که مدت زمان واقعا کمی‌است ولی وقتی به چرخه زمانی پردازنده دقت کنیم که تنها ۲ نانوثانیه است می‌فهمیم این زمان برای پردازنده زمانی طولانی است. کش‌های اولیه ابتدا روی مادربورد قرار گرفتند و زمان دسترسی به اطلاعات را به ۳۰ نانوثانیه کاهش دادند و بعد مشخص شد که این مقدار هم کافی نیست و یک لایه دیگر به آن اضافه کردند که این بار این لایه درون پردازنده قرار گرفت و با همان سرعت پردازنده کار می‌کرد. بعدها این ساختار به کلی عوض شد و اکنون علاوه بر این دو لایه یک لایه دیگر هم به حافظه درونی پردازنده اضافه شده که شروع کار آن را می‌توان از زمان ورود پردازنده‌های چند هسته‌ای دانست.

کش بیشتر ممکن است تاثیر مثبتی روی کارآیی داشته باشد اما قیمت آن تا یک حد مشخص برای مصرف کننده قابل قبول است و به همین دلیل معمولا صرف نظر از تواناییهای فنی در ساخت پردازنده این نکته هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

وظیفه تمام این لایه‌ها این است که تا حد امکان داده‌ها را نزدیک پردازنده‌ نگه دارند تا پردازنده مجبور به فراخوانی اطلاعات از فاصله‌ای دورتر با سرعت کم‌تر و زمان بالاتر نباشد.

آموزش خرید سی پی یو

Tread:

هر نخ مثل یک خط فرمان هست. در تعداد دستورات بالا، سرعت سی پی یو سروری بیشتر است که تعداد نخ بیشتری داشته باشد. نخ ها پراسس های کوچکی هستن که هرکدوم تنها یک هدف رو انجام میدهند و در نهایت پس از پایان، اجرای مجموعه نخ های یک برنامه یا در واقع پراسس اصلی به اتمام میرسد. از نخ ها برای انجام کارهای موازی همزمان استفاده میشود.

مزایای نخ ها:

ایجاد یک نخ نسبت به ایجاد یک فرایند به زمان به مراتب کمتری نیاز دارد.

خاتمه دادن نخ نسبت به فرایند سریعتر هست.

سوییچ کردن بین نخ های یک فرایند سریعتر هست.

اگر فرایند معلق شود تمام نخ های ان هم معلق میشوند و اگر فرایند خاتمه پیدا کند تمام نخ های آن نیز باید به اتمام برسند.

حالا اگه چند server CPU موجود باشد ، پردازش موازی با شکستن پراسس ها به تکه های کوچیکتر امکان پذیر است. درست استکه شما میتوانید پردازش موازی رو بدون استفاده از نخ ها انجام دهید ولی مزیت اصلی استفاده از نخ ها، به اشتراک گذاری منابع هست که نخ ها برای این منظور بسیار کارآمد هستند.

سوکت cpu :

پردازنده‌ها و تقریبا بیشتر قطعات اصلی یک کامپیوتر که روی مادربورد قرار دارند از طریق سوکت به هم متصل می‌شوند. یعنی با قرار دادن CPU در جای خود شما به کمک سوکت است که می‌توانید ارتباط CPU را به جریان بیندازید تا شروع به کار کردن بکند. از آنجایی که سوکت‌های AMD و اینتل نیز با هم تفاوت فاحشی دارند در هنگام خرید باید به انتخاب مادربورد نیز توجه داشته باشید که با cpu انتخاب شما همخوانی داشته باشد.

پردازنده‌های اینتل دارای اتصالات تماسی هستند و به شکلی نرم می‌توانید cpu را روی مادربورد سوار کنید. اما در پردازنده‌های ای‌ام‌دی از پین‌های میخی متعدد استفاده شده که در سوراخ‌های سوکت مادربرد فرو می‌روند. تفاوت دیگر در نوع اتصال نیز به تعداد این اتصالات بر می‌گردد. بنابراین در هنگام خرید cpu مناسب ابتدا باید cpu خود را انتخاب کنید و سپس بر اساس آن مادربورد سازگار مناسب با cpu خود را خریداری کنید.

بسیار توصیه می شود که تمام CPU ها دارای گرماگیر و خنک کننده باشند

فناوری کدام نوع پردازنده مناسب است؟

درون هر پردازنده از ترانزیستورهای مختلفی استفاده شده است که به یکدیگر متصل هستند و با ایجاد اتصال وظیفه خود را انجام می‌دهند. هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد باید شاهد قدرت بیشتری از cpu باشیم. البته این به این معنی نیست که پردازنده‌هایی با قدرت بالا حجم فیزیکی بالایی نیز داشته باشند، بلکه تولید کنندگان cpu  تلاش خود را می‌کنند که با طراحی ترانزیستورها کوچک و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر که یک cpu را تشکیل می‌دهد حجم به نسبت یکسانی را در cpu های قدرتمند در مقایسه با cpu های با قدرت پایین داشته باشند.

امروزه هر دو شرکت اینتل و AMD از ترانزیستورهایی نانومتری در cpu خود استفاده می‌کنند که به لطف همین تکنولوژی توانسته‌اند بدون زیاد شدن حجم کلی cpu قدرت آن را بالاتر ببرند.

گرماگیر : 

بسیار توصیه می شود که تمام CPU ها دارای گرماگیر و خنک کننده باشند. گرماگیر به خنک ماندن CPU کمک می کند و در نتیجه کارآیی بالاتری خواهد داشت. پردازشگر کامپیوتری که گرماگیر نداشته و یا دارای گرماگیر نامناسب یا معیوب باشد می تواند موجب هنگ کردن کامپیوتر و بروز خطاها یا مشکلات دیگر شود. در هنگام خرید CPU باید گرماگیر متصل شده به پردازشگر را نیز مدنظر قرار دهید و مطمئن شوید که CPU خریداری شده با گرماگیر سازگار باشد.

توصیه:

برای کاربری خانگی سی پی یو های دو هسته ای مناسب هستند.

برای کاربری خانگی و بازی های معمولی سی پی یو های دو و یا سه هسته ای

برای کاربری خانگی و بازی کردن در حد حرفه ای سی پی یو های چهار هسته ای

برای کار های گرافیک دو بعدی یک سی پی یو دو هسته ای با فرکانس و کش بالا میتواند راه کار خوبی باشد

برای کارهای گرافیک دو بعدی در حد حرفه ای یک سی پی چهار هسته ای با کش و فرکانس بالا

و برای کارهای گرافیک سه بعدی و فیلم سازی (هر چقدر که پول دارید صرف پردازنده بکنید)

سایت شرط بندی بت اسپات