وبسایت آموزشی ققنوس

چه ویتامین هایی می توانند در التهاب کمک کنند؟

تحقیقات حاکی از ویتامین های خاصی با ترکیبات ضد التهابی است. این ویتامین ها را می توان به صورت مکمل و با خوردن غذاهایی که به طور طبیعی حاوی این ویتامین ها هستند ، به دست آورد.

 

در اینجا لیستی از شش ویتامین که دارای خواص ضد التهابی هستند ، و غذاهایی که منبع غنی از آنها هستند وجود دارد.

 

ویتامین های ضد التهابی

ویتامین A

مطالعات نشان داده اند که ویتامین A می تواند سیستم ایمنی بدن را از فشار بیش از حد و التهاب محافظت کند. ویتامین A به دو شکل موجود است: بتاکاروتن یک پروتئینامین است که ویتامین A را در بدن تبدیل می کند و ویتامین A آنتی اکسیدانی است که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A می توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

غذاهای سرشار از ویتامین A شامل هویج ، قاصدک ، کلم ، سبزی کلارد ، اسفناج و طیف گسترده ای از سبزیجات دارای برگ است.

 

مواد غذایی ضد التهاب, گیاهان دارویی ضد التهاب غذاهای پر ویتامین B از جمله کلم ، فلفل دلمه ای و قارچ مصرف کنید

 

ویتامین های B

افرادی که ویتامین B6 کم دارند ، پروتئین واکنشی C بالایی دارند ، یکی دیگر از ترکیبات مسئول التهاب ، به ویژه در بیماریهای خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید. برای کاهش التهاب و افزایش ویتامین B6 ، سعی کنید غذاهای پر ویتامین B از جمله کلم ، فلفل دلمه ای و قارچ ، طالبی ، ماهی تن و مرغ مصرف کنید.

یک مطالعه ایتالیایی نشان می دهد که حتی دوزهای کم اسید فولیک (همچنین به عنوان فولات، ویتامین B دیگری شناخته می شود) که روزانه مصرف می شود و برای دوره های کوتاه مدت می تواند التهاب را کاهش دهد.

منابع غذایی فولات شامل نخود فرنگی، سبزیجات برگ تیره ، مارچوبه و جگر است.

 

ویتامین سی

ویتامین C به دلیل کمک به سلامت سیستم ایمنی بدن و عملکرد مناسب شناخته شده است. علاوه بر این ، تحقیقات نشان می دهد ویتامین C می تواند از رادیکال های آزاد مسئول التهاب خلاص شود. ویتامین C ، مانند ویتامین های گروه B ، همچنین ممکن است به کاهش پروتئین های واکنشی C کمک کند. مکمل ها مفید هستند ، اما همیشه بهتر است سعی کنید ویتامین C را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

 

برای به دست آوردن ویتامین C بیشتر از رژیم غذایی خود ، انواع میوه و سبزیجات مصرف کنید ، این ماده همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند سلامتی را بهبود بخشند و احتمالاً خطر کمتری برای بیماری های قلبی و سرطان دارند.

 

مواد غذایی ضد التهاب, گیاهان دارویی ضد التهاب ویتامین D به طور طبیعی از خورشید در دسترس است

 

ویتامین دی

طبق یک گزارش از تحقیقات غذایی و تغذیه ، تا ۴۱٫۶ درصد از مردم آمریکا کمبود ویتامین D دارند. مطالعات از مدتها قبل ارتباطی بین ویتامین D کم و انواع بیماریهای التهابی برقرار کرده اند. علاوه بر این ، محققان می دانند که ویتامین D می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

 

گزارش دیگر در ژورنال ایمونولوژی نشان می دهد که وقایع خاص مولکولی و سیگنالینگ مسئول توانایی ویتامین D در مهار التهاب هستند. علاوه بر این ، افرادی که سطح ویتامین D کم دارند می توانند به طور قطع از مکمل ویتامین D بهره مند شوند.

 

ویتامین D به طور طبیعی از خورشید در دسترس است ، اما همه نمی توانند همه ویتامین D خود را از خورشید دریافت کنند. هرکسی که مشکوک به کمبود میزان ویتامین D باشد ، باید در مورد آزمایش و مکمل با پزشک خود صحبت کند.

 

بهترین منابع غذایی ویتامین D ماهی ، زرده تخم مرغ و غذاهای پر از ویتامین D از جمله شیر است.

 

ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از ویتامین های آنتی اکسیدان است ، به این معنی که می تواند التهاب را کاهش دهد. نتایج حاصل از متاآنالیز سال ۲۰۱۵ که در ژورنال اروپایی تغذیه بالینی گزارش شده است ، تأیید می کند که ویتامین E دارای خواص ضد التهابی است و مکمل ها می توانند برای افرادی که دارای شرایط التهابی هستند مفید باشد.

 

ویتامین E به طور طبیعی در آجیل و دانه ها ، از جمله بادام و تخمه آفتابگردان یافت می شود. بسیاری از میوه ها و سبزیجات همچنین سرشار از ویتامین E از جمله آووکادو و اسفناج هستند.

 

مواد غذایی ضد التهاب, گیاهان دارویی ضد التهاب  شروع هرگونه مکمل ویتامین بدون صحبت با پزشک ایده خوبی نیست

 

ویتامین K

ویتامین K می تواند نشانگرهای التهابی را کاهش دهد و به جلوگیری از لخته شدن خون و محافظت از سلامت استخوان ها کمک کند. در حالی که ویتامین K برای سلامتی استخوان ها ضروری است ، اما اکثر افراد به میزان کافی آن را از رژیم های غذایی خود دریافت نمی کنند. مردان بالغ باید در نظر بگیرند که روزانه ۱۲۰ میلی گرم ویتامین K مصرف کنند ، در حالی که زنان باید ۹۰ میلی گرم مصرف کنند. تعداد توصیه شده روزانه برای کودکان و نوزادان کمتر است.

 

دو نوع ویتامین K وجود دارد: ویتامین K1 و K2.

ویتامین K1 در سبزیجات دارای برگ ، از جمله کلم ، اسفناج وکلم بروکلی یافت می شود ، در حالی که K2 در مرغ ، جگر و تخم مرغ یافت می شود.

 

سخن پایانی:

ویتامین های ضد التهاب را می توان از انواع منابع غذایی از جمله سبزیجات ، میوه ها ، گوشت های بدون چربی و ماهی و غذاهای غنی از ویتامین به دست آورد. حتی به صورت مکمل ، این ویتامین ها می توانند التهاب را بدون عوارض جانبی شدید کاهش دهند و گزینه ای مناسب برای داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و داروهای ضد التهابی هستند.

 

به عنوان یک احتیاط ، شروع هرگونه مکمل ویتامین بدون صحبت با پزشک ایده خوبی نیست. علاوه بر این ، مکمل های ویتامین جایگزینی برای دارو نیست.