وبسایت آموزشی ققنوس

آشنایی با مزایا و معایب سندبلاست

آشنایی با مزایا و معایب سندبلاست

 

سندبلاست فرآیند تمیز کردن سطح از قبیل؛ از بین بردن کثیفی، روغن، زنگ زدگی و خوردگی وآماده سازی قبل رنگ آمیزی مجدد سطح است و تضمین می کند که عمر سطح را بیشتر کند. در طول این فرآیند، از مواد ساینده ساخته شده مخصوص استفاده می شود. امروزه بسیاری از شرکت ها از این تکنیک برای تمیز کردن سطوح و برای مصارف مختلف استفاده می کنند. فرآیند سندبلاست دارای مزایا و معایب مختلفی است که در صورت استفاده مناسب می تواند شرکت شما را به صرفه جویی در زمان و کاهش / افزایش هزینه سوق دهد. در این مقاله به آشنایی با مزایا و معایب سندبلاست می پردازیم برای این منظور همراه ما باشید.

مزایای تکنیک سندبلاست

سندبلاست یک راه حل عالی برای تمیز کردن سطوح آسیب دیده بوده و در آن از مواد ساینده برای پاشیدن روی سطح قطعه کار با کمک نیروی هوای فشرده استفاده و اجسام را سریع و کارآمد تمیز و صاف می کند. انجام این عملیات تمیز کردن سطوح سخت مانند فلز را آسان تر کرده و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. مزایای تکنیک سندبلاست را می توان به صورت زیر شمرد:

  • خوردگی و زنگ زدگی فلزات را از بین می برد و سطح فلزی که سند بلاست شده است لایه رنگ را به مراتب بهتر از فلز معمولی نگه می دارد.
  • سندبلاست یک تکنیک ساینده است و برای از بین بردن فوری ، کثیفی، رنگ و برای حذف گرافیتی مانند نقاشی­های خیابانی طراحی شده است.
  • سندبلاست باعث می شود که سطح را برای پوشش آماده می کند و باعث می شود رنگ در مراحل ترمیم به پوشش ها، بتونه و رنگ بچسبد.
  • روشی مقرون به صرفه بوده است.

متخصصان ما در شرکت سندبلاست کاران با بهترین دستگاه ها و متریال و تخصص آماده مشاوره رایگان به شما هستند. در صورت استفاده از خدمات ما از قسمت تماس با ما درخواست مشاوره رایگان دهید.

 

معایب سند بلاست

عملیات سندبلاست می تواند سطح بالایی از گرد و غبار و سر و صدا ایجاد کند. مواد ساییده شده در سطح ممکن است حاوی مواد سمی (مانند رنگ سرب، سیلیس) باشد که برای کارگران خطرناک است. ماسه سیلیکا (کریستالی) می تواند باعث سیلیکوزیس، سرطان ریه و مشکلات تنفسی در کارگران در معرض تماس شود.

فعالیت های سندبلاست و رنگ آمیزی پتانسیل آلودگی آب با فلزات سمی و مواد شیمیایی ناشی از رنگ های ضد رسوب را دارند. ریختن رنگ‌ها، حلال‌ها، چسب‌ها، روغن‌ها، شوینده‌ها، مواد سنگ‌ریزه و سایر مواد، قوانین بهداشتی و محیط زیستی را نقض می‌کند.

در تاسیسات سندبلاست احتمال خطر آتش سوزی و انفجار وجود دارد. خطر آتش سوزی نه تنها در هنگام کار بر روی فلزات سبک، بلکه توسط مواد ساخته شده از فولاد ایجاد شود. این امر استفاده به جا از سیستم های فیلترینگ در این تاسیسات را توجیه می کند. ذرات معلق ریز فلزاتی چون آلومینیوم در هوا همانند مواد منفجره عمل کرده که در سندبلاست فلز بسیار خطرناکند.

سندبلاست به سطح بتن خارجی آسیب می رساند و آن را مستعد فرسودگی می کند، اما با اعمال پوشش مناسب می توان عمر طولانی تری به دست آورد.

 

راه حل های جبران معایب ناشی از سندبلاست

  • در حالی که سندبلاست می تواند به بستری که می خواهید تمیز کنید آسیب برساند، تمیز کردن لیزری یک گزینه تمیز کردن بدون آسیب است که در واقع می تواند طول عمر تجهیزاتی را که برای تمیز کردن نیاز دارید افزایش دهد.
  • موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH)، دانه های شیشه ای را به عنوان جایگزینی برای ماسه سیلیسی توصیه می کند.
  • مواد ساینده مرطوب می توانند به اجزای داخلی سند بلاست بچسبند. بنابراین با توجه به اینکه رطوبت آزاردهنده است، می تواند به تجهیزات شما آسیب برساند و طول عمر پوشش ها را به خطر بیندازد.
  • سندبلاست باعث ایجاد تنش پسماند در سطح به دلیل تغییر شکل غیرقابل برگشت موضعی می­شود.
  • در سند بلاست ماشین آلات اطمینان حاصل کنید که لاستیک ها و قطعات حداقل به اندازه ای کافی در هنگام کار از موج قطعات ساینده دورتر باشند وتحت حفاظت باشند.

ماشین‌های سندبلاست اتوماتیک و ماشین‌های سندبلاست دستی

در تئوری، تفاوت اصلی بین یک دستگاه سندبلاست تمام اتوماتیک و یک دستگاه سندبلاست دستی در راندمان سندبلاست و درجه یکنواختی سندبلاست است. دستگاه سندبلاست دستی دستگاهی است که در آن اپراتور یک تفنگ سندبلاست یا قطعه کار را در دست گرفته و به صورت دستی میزان و زمان سندبلاست را کنترل می کند. از مزایای آن می توان به تجهیزات ساده، قیمت ارزان، سازگاری بالا ‌اشاره کرد.

دستگاه سندبلاست اتوماتیک دستگاهی است که به طور خاص برای تثبیت یا چرخاندن تفنگ اسپری با توجه به شکل قطعه کار و الزامات محصول و چرخاندن یا پیشبرد خودکار قطعه کار طراحی شده است. مزایای آن عبارتند مصرف انرژی کم، سرعت بالا و هزینه کم است که در سندبلاست چوب هم مورد استفاده قرار میگرد.

 

مزایا، معایب ماشین‌های سندبلاست اتوماتیک و ماشین‌های سندبلاست دستی

دستگاه سندبلاست دستی دارای طراحی جدید و عملکرد راحت است. راندمان پردازش خوب، مصرف کم شن و ماسه از مزایای این دستگاه می باشد و همچنین نازل تفنگ اسپری از نازل های کاربید بور و کاربید تنگستن استفاده می کند که بادوام هستند.

پس از ظهور دستگاه های سندبلاست اتوماتیک، افراد زیادی اقدام به خرید دستگاه های سندبلاست اتوماتیک کرده اند و تقاضا برای دستگاه های سندبلاست دستی کاهش یافته است. هنگام انتخاب دستگاه های سندبلاست باید متوجه شویم که چه تجهیزات سندبلاست برای نیازهای ما مناسب است. زیرا در استفاده از دستگاه سندبلاست اتوماتیک:

  1. زمانی که دستگاه سندبلاست برای مدت کوتاهی استفاده نمی شود، باید هواگیری و تخلیه شود.
  2. هنگامی که دستگاه سندبلاست برای مدت طولانی از سرویس خارج می شود، علاوه بر اگزوز و تخلیه آب، باید کلیه مواد ساینده موجود در دستگاه سندبلاست نیز تخلیه شود، لوله تامین هوا و لوله سندبلاست خارج شده و در یک مکان خنک و خنک نگهداری شود.
  3. به طور مکرر یا منظم قطعات آسیب پذیر (نازل ها، لوله های سندبلاست، بوش های مقاوم در برابر سایش و غیره) را بازرسی کنید و در صورت فرسودگی شدید آنها را به موقع تعویض کنید.
  4. کشیدن لوله های سند بلاست، لوله های گازرسانی و سایر شیلنگ های لاستیکی روی ابزار نوک تیز ممنوع است. اگر به روغن آلوده شدند، باید فورا تمیز شوند.

جمع بندی

سندبلاست در صنایع مختلف دارای کاربردهای متنوعی است. تمیزکاری، پرداخت سطح، پاکسازی، ساخت سطوح تزئینی، عایق کاری و از بین بردن کپک و حکاکی بر روی انواع سطوح از مزایای سندبلاست شمرده می شود. برای اطلاع دقیق از مزایا و معایب سندبلاست و حق الزحمه سندبلاست با ما تماس بگیرید. مشاوره با یکی از اعضای تیم واقعا به شما کمک می کند تا یک پیشنهاد حرفه ای و منطقی برای کار یا طراحی خود داشته باشید. بنابراین برای صحبت و مشاوره با ما تماس بگیرید یا اطلاعات تماس خود را برای ما ارسال کنید.

منبع : سندبلاست کاران

 

سایت شرط بندی بت اسپات